neděle 25. dubna 2010

Jak jsme viděli lávu...

Po příletu na Big Island jsme si koupili průvodce, hned po květinovém náhrdelníku – nedávají ho zadarmo, jak si každý myslí.
Jako správní Češi jsme se rozhodli pro několikahodinový trek džunglí k okraji sopečného kráteru Puu Oo zakázanou cestou (je zakázaná jen z toho důvodu, že je za hranicí národního parku). Cestou nás doprovázely cedule zákazů v protikladu s fáborkami označujícími cestu (Asi došli k závěru, že je lepší to tam označit, aby pak nemuseli nikoho hledat). Já se cestou tedy bojím už jen divokých prasat, jejichž stopy se v bahně několikrát zjevují. Na vrchol kráteru se díky zatuhlé ostré zdi lávy nedostáváme, ale z okraje pralesa jsme svědky valících se sloupů sírových par ze tří sopečných průduchů. Začínají nad námi kroužit i 4 vrtulníky, tak se asi něco děje. Zpáteční cesta džunglí se zdá delší a sázíme se s Peťou, za jak dlouho dojdeme k autu. Vyhrál, protože se díval na GPS! :) Jeho odhad byl dřívější, takže jsem se rozhodně nezlobila!
Odpoledne přejíždíme na jihovýchodní stranu ostrova k jedinému potenciálnímu místu, kudy v posledních letech může proudit láva. Něco se opravdu děje, protože všude je spousta rangerů v oranžových vestách a cedule zákazů. Chvíli nervózně postáváme u pásek s nápisy „No entry“ a pak „entrujeme“ do zakázané zóny. Peťův sen je vidět lávu v tekutém stavu, můj vidět ho s rozzářenýma očima, což následuje, když se klackem porýpe v červenočerné zkáze. Okolo občas nějaký strom hoří, nad námi začínají kroužit vrtulníky, víme, že to od rangerů schytáme. Naprosto omámení adrenalinem se vracíme zpátky za zábrany, kde se podělíme o nevšední zážitky se závidícími turisty, kteří se chovají na rozdíl od nás dle zákonů. Ranger nás sice neseřve na dvě doby, ale autoritativně naznačuje, že pokud nejsme výzkumníci lávy s povolením a plynovými maskami, nemáme tam co dělat! Tak napůl se ze zdvořilosti zastydíme a mažeme k autu, než nám napaří pokutu. A to v průvodci psali, že dřív uvidíme Elvise než tekoucí lávu :) Jedeme svůj adrenalin popustit procházkou k černé pláži hned vedle lávových polí a svou drzost odměňujeme koupačkou v horké lázni a návštěvou McDonalda. Jako můj trest beru, že nemají zmrzlinu. Dnešní poslední plánované spaní v autě je na parkovišti s výhledem na vodopád „Akaka falls“ Peťa porcuje kokosa, abychom mohli vyjíst dužinu, a zvědavé fretky čekají opodál, co na ně zbyde.

nejaktivnější sopka na Hawaii a její Láva :)